بسیج خواهران خواجه نصیرالدین طوسی

وب سایت رسمی بسیج خواهران دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی / www.basij-kntu.ir

بسیج خواهران خواجه نصیرالدین طوسی

وب سایت رسمی بسیج خواهران دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی / www.basij-kntu.ir

این مرد معیار آزادی بیان است

جولیان آسانژ معروف به افشاگر ویکی لیکس این روزها را در سفارت اکوادور در لندن می گذراند. اقدام اکوادور درست در راستای اصول حقوق بشر بین المللی بود. هیچ چیز به اندازه اقدام انگلیسی ها در تهدید کردن اکوادور به زیرپاگذاشتن اصول دیپلماتیک و ورود به حریم سفارتخانه این کشور در لندن نشان دهنده صحت حرکت اکوادور در اعطای پناهندگی به آسانژ نبود. بر اساس افشاگری های ویکی لیکس ، امریکایی ها در بغداد پایتخت عراق اقدام به کشتن شهروندان غیرنظامی در جریان حملات مداوم با هلیکوپتر کرده اند ، حقایقی باورناشدنی در خصوص جنگ در عراق و افغاستان رونمایی شده است و مشخص گردیده که امریکایی ها به شکل مستقیم به مناطقی مشکوک در یمن حمله کرده و سپس از دولت سابق مرکزی یعنی علی عبدالله صالح خواسته اند که مسئولیت این حملات را بر عهده بگیرند. فشارهای اوباما رئیس جمهوری امریکا بر سایر کشورها در راستای عدم تعقیب چهره های مسئول امریکایی در شکنجه شهروندان غیرنظامی نیز ماجرایی بود که توسط جولیان آسانژ لو رفت. بی شک دلایلی که مخالفان آسانژ بر زبان می آورند عاری از هر توجیه منطقی است. بسیاری از چهره های برتر دو حزب جمهوری خواه و دموکرات آسانژ را تروریست تکنولوژی می دانند. یک سناتور دموکرات از ایالت کالیفرنیا که ریاست کمیسیون اطلاعات سنا را بر عهده دارد اعلام کرده است که آسانژ را باید در زیر شاخه جاسوس ها قرار داده و با همین اتهام تحت تقیب قانونی قرار داد. مقام های سوئدی زمانی که بحث مسائل قضایی به حساب می آید ، به کشورهای دیگر سفر می کنند و افشاگر ویکی لیکس هم تاکنون بارها اعلام کرده که حاضر است در لندن به سوال ها پاسخ دهد. دولت اکوادور نیز به سوئدی ها پیشنهاد کرده که می توانند با حضور در سفارت این کشور در لندن ، از آسانژ بازجویی کنند. سوئد هر دو این پیشنهادها را قویا تکذیب کرده است. 

آسانژ هم تاکید کرده است که در شرایطی که دولت سوئد به وی ضمانتی در خصوص عدم تحویل داده شدن به امریکا بدهد، به این کشور سفر خواهد کرد. سوئدی ها نیز ظاهرا اندک علاقه ای به بررسی این پشنهاد از خود نشان نداده اند و البته وزیر امور خارجه هم اعلام کرده است که سوئد عمدا این پیشنهاد را مورد بررسی قرار نخواهد داد.در این میان بریتانیا هم این توانایی را دارد که عدم تحویل داده شدن آسانژ به امریکا در صورت خروج از سفارتخانه اکوادور در لند ن را تضمین کند اما از استفاده از این حق خود سرباز می زند. با در نظر گرفتن این مسائل به این نتیجه می رسیم که بریتانیا و سوئد تنها و تنها یک هدف را دنبال می کنند که همان کشاندن آسانژ به سوئد است. بی شک تحویل دادن او به امریکا از خاک سوئد آسان تر است. آسانژ هم دلایل خود را برای واهمه از اینچنین نتیجه ای در چنته دارد. وزارت دادگستری اخیرا تایید کرده که همچنان به تحقیق در خصوص ویکی لیکس ادامه می هد و این احتمال وجود دارد که آسانژ از سوی مراجع قضایی امریکا با اتهاماتی سنگین روبه رو شود. اگر آسانژ به امریکایی ها تحویل داده شود ، بی شک تبعات این داستان تا سالها در سرتاسر جهان دامن امریکایی ها را خواهد گرفت. آسانژ شهروند امریکا نیست و هیچ کدام از فعالیت هایش نیز در خاک امریکا انجام نگرفته است. اگر ایالات متحده می تواند در چنین شرایطی یک خبرنگار را مورد تعقیب قضایی قرار دهد، پس دولت های روسیه و چین هم می توانند هرروزنامه نگاری را از اقصی نقاط دنیا به دلیل بی احترامی به سیستم حقوقی خود فراخوانده و محاکمه کنند. رویه شدن اینچنین سیستمی می تواند همگان را چه از طرفداران و چه مخالفان ویکی لیکس باشند، نگران کند.از مردم سوئد و انگلیس می خواهیم که از دولتمردان خود بخواهند به این چند پرسش پاسخ بدهند:

1. چرا مقام های قضایی سوئد از بازجویی از آسانژ در لندن سرباز می زنند؟
2. چرا هیچ دولتی به آسانژ برای عدم استرداد به امریکا ضمانت نمی دهد؟

مردم سوئد و انگلیس اکنون این فرصت را دارند که با طرح این پرسش ها ، رویکردی جدید در خصوص آزادی بیان در سطح بین المللی به جهانیان ارائه دهند. 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد