بعد از اینکه حضرت آقا تعبیر «نرمش قهرمانانه»رو در جلسه دیدار با فرماندههان سپاه پاسداران استفاده کردند بحثهای زیادی شکل گرفت و تحلیلهای مختلفی تو سایتها نوشته شد بعضیها این تعبیر رو نشونه ضعف دونستن بعضیها تشبیهش کردن به صلح امام حسن(ع) بعضی به صلح حدیبیه و...
حالا به ضحبت های دکتر محمدجواد لاریجانی در این باره نگاهی می اندازیم:
دیروز رهبر انقلاب در دیدار با فرماندهان و مسئولان سپاه مجدداً از اصطلاح «نرمش قهرمانانه» استفاده کردند که واکنشهای بسیاری در داخل و خارج نسبت به آن صورت گرفت. بسیاری از کارشناسان داخلی و خارجی تعاریف متفاوتی از این اصطلاح ارائه کردهاند. تعریف شما از «نرمش قهرمانانه» چیست؟
بیانات رهبر انقلاب اسلامی دارای محورهای مختلفی است که این محورها از نظر معنایی مکمل همدیگر هستند. دربارهی مفهوم قهرمانانه، نکتهی اول مسألهی قهرمانی است. در عالم سیاست، مسألهی بسیار کلیدی این است که ما بدانیم دقیقاً کجا هستیم و یک فهم درست از وضعیت موجود داشته باشیم. اگر خودمان را کمتر از آن چیزی که هستیم بدانیم، ذلیل میشویم و فرصتها را از دست میدهیم. اگر هم خود را بیشتر از آن چیزی که هستیم بدانیم، اغوا میشویم و به کارهایی دست میزنیم که توانش را نداریم. پس فهم درست از موقعیتی که داریم، مهم است.
اهمیت این بحث، بهخصوص بصیرت سیاسی خیلی قابل تأکید است. رکن اول بصیرت سیاسی، تشخیص وضعیت است. یعنی ما یک تصویر واقعبینانه از خودمان و محیط پیرامونمان داشته باشیم. بدانیم کجا هستیم و موقعیت و امکاناتمان چیست؟ اگر ما از اینها اطلاع نداشته باشیم، بصیر نیستیم. ممکن است خیلی آدم خوبی باشیم، طرفدار حق هم باشیم، ولی بصیر نیستیم. بصیرت سیاسی با تصویر واقعبینانه از وضعیت آغاز میشود، اما به اینجا ختم نمیشود. ما باید بعد از شناختن موقعیت خودمان، وظیفه را هم بشناسیم. بعد باید برای انجام وظیفه در زمان خودش و به اندازهی خودش قیام کنیم؛ نه دیرتر و نه زودتر؛ نه کمتر و نه بیشتر. اگر فرد در این سه موقعیت به خوبی عمل کند از لحاظ سیاسی بصیر است. چنین فردی هم تصویر واقعبینانهای از موقعیت موجود دارد، هم وظیفهاش را خوب میشناسد و هم برای انجام وظیفه در زمان خود و به اندازه قیام میکند. چگونه میتوانیم ارزییابی واقعبینانهای از وضعیت خودمان داشته باشیم؟
طبیعتاً دشمن به ما القاء میکند که شما وضعتان بد است. میگویند تحریمها را ببینید؛ بانکهایتان نمیتوانند فعالیت کنند، نفتتان را نمیتوانید بفروشید و مشکلات اقتصادی پیدا کردید. دشمن میخواهد به ما بگوید شما ضعیف هستید، پس حرف ما را باید گوش کنید. اما آیا ما واقعاً ضعیف هستیم یا نه؟ ما وضعیت را چطور باید تشخیص بدهیم؟ برای فهم وضعیت احتیاج به یک خط تراز داریم. این خط تراز چیست؟ اول اینکه وضعیت، مسألهی انقلاب است. با پیروزی انقلاب اسلامی، ملت ما وارد یک تجربهی جدید، یعنی بنا کردن یک نظام سیاسی و مدنی بر اساس اسلام شد. ما باید بدانیم که مظاهر این تجربه در بعد داخلی، در بعد جهان اسلام و در بعد بیرون از جهان اسلام چه بوده است.
بر اساس اینکه انقلاب اسلامی چقدر نمود و نتیجه داشته است، خط تراز مشخص میشود و ما میفهمیم که آیا ما قهرمان هستیم یا شکستخورده؟ من در اینجا میخواهم از دید دیگران بحث کنم. از دید خودمان ماهیت اسلامی ما و اجرای احکام اسلام، اینها بسیار مهم است. من میخواهم بگویم حتی افرادی که سکولار هستند و از بیرون ما را نگاه میکنند چه قضاوتی دارند. در داخل کشور، ما بعد از سی و چند سال بزرگترین و عمیقترین دموکراسی را در منطقه داریم. در تمام کشورهای منطقهی ما هیچ کشوری نیست که پایهی نظام مدنیاش مثل ما باشد. انتخابات اخیر که حماسهی حقیقی سیاسی بود، فقط یک نمود از این موقعیت است. در جهات دیگر، ساختار مهم مدنی ما، استحکام ساختار مدنی ما، قوهی قضائیهی، قوهی مقننهی، قوهی مجریهی و نهادهای دیگر قرار دارند که به عنوان نمودهایی از این خط تراز باید مورد بحث قرار بگیرند.
در جهان اسلام نمود این خط تراز، مسألهی نهضت بیداری اسلامی است. ما باید دقیق باشیم. نهضت بیداری جدای از بحث انقلاب است و تأسیس حکومت بر اساس آن انقلاب نیز بحث دیگری است. در یک جایی نهضت به انقلاب منجر میشود، گاهی انقلاب به تأسیس حکومت منجر میشود و گاهی هم نمیشود. نهضت، امروز بالنده است. اگرچه در مصر انقلابشان با مشکل روبهرو شد، اما نهضتشان که باقی است. نهضت چیزی نیست که با معیار حکومت سنجیده بشود. خودِ نهضت اسلامی کشور ما از خرداد سال ۴۲ تا سال ۵۷ جریان داشت و در سال ۵۷ انقلاب شد. پس اینها مفاهیمی است که هر کدام میزان اندازهگیریشان مختلف است. نهضت بیداری اسلامی ابعادش فراتر از آن است که مثلاً بگوییم در یک جایی مخفی بشود. این نهضت فراگیر شده است، بهطوری که الان کشورهای غربی پریشان هستند که این نهضت که مثلاً توانستهاند مقابل آن در مصر بایستند، چه خواهد شد؟ نکند پسفردا قویتر ظاهر شود. الان معلوم شده است که نهضت برجا است.
در بعد خارج از کشورهای اسلامی، پرچم مبارزه با ظلم، پرچم بسیار بزرگی است. اینکه ما نه ظلم میپذیریم، نه ظلم میکنیم دیگر فقط شعار امروز رهبر معظم انقلاب نیست. زمانی که ایشان میخواستند بروند در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کنند، من مسئول تهیهی پیشنویس نطق ایشان بر اساس محورهایی که خودشان به من داده بودند بودم. شعار آن نطق لاتظلمون و لاتظلمون بود. تقریباً ۴۸ ساعت به انجام نطق ایشان مانده بود، حضرت امام رحمهالله از طریق مرحوم حاج احمد آقا پیغام دادند که ایشان میخواهند نطق را ببینند. ما نطق را فرستادیم. ایشان این را بسیار پسندیدند. البته اضافاتی هم کردند. این شعار که نه ظلم کنیم و نه مورد ظلم قرار بگیریم، شعار بسیار مهمی است.
وقتی شما با مردم دنیا صحبت میکنید و به آنها میگویید که ما شعارمان این است که نه ظلم میکنیم و نه ظلم میپذیریم، آنها این را به خوبی حس میکنند و درستی آن را حتی از چهرهی ما هم میفهمند. ما به هیچ کشوری تجاوز نکردیم. ولی متجاوز را پشیمان کردیم. ما در مسألهی هستهای نمیخواهیم بمب درست کنیم و به جایی حمله کنیم. منتهی از حق خودمان هم حاضر نیستیم کوتاه بیاییم. اعلام و عمل به اینکه ما نه ظلم میپذیریم و نه ظلم میکنیم، در دنیایی که پر از ظلم است، پیروزی بزرگی است. این حرف به ما میآید. حالا اگر مثلاً دولت انگلیس بگوید ما نه ظلم میکنیم، نه ظلم میپذیریم، کسی از او نمیپذیرد. میگوید شما ۴۰۰ سال است ظالم هستید، همین امروز هم ظلم میکنید. ظلم هم میپذیرید.
بنابراین من میخواهم بگویم با این خط تراز، ما در موضع خاص خودمان هستیم. امروز کشور ما در بالاترین و پویاترین وضعیت داخلی، منطقهای و جهانی است. این حرف ژورنالیستی نیست. این حرف از روی معیار است. البته هرچه قویتر بشویم، به سمت ما تیرهای بیشتری رها میشود. حالا کسی که میخواهد از خود نرمش نشان دهد یا نشان ندهد، باید از این موضع قهرمانی باشد. شما باید بدانید کجا هستید. نباید فکر کنید که ضعیف هستید. تعامل با دنیا برنامه میخواهد. تعامل شامل قهرکردن، حرف نزدن، حرف زدن، خنده و پرخاش است. پس نوع تعامل به تناسب منافع ملی ما و به تناسب مقطع زمانی تعیین میشود. هیچ کدام از این رفتارها و مواضع اصالت ندارد؛ نه نرمش اصالت دارد و نه اوقات تلخی؛ آنچه که اصالت دارد، تأمین منافع ملی ماست.
با توجه به مطالبی که گفتید، حال میتوانیم تعریفی از «نرمش قهرمانانه» ارائه دهیم؟
نرمش قهرمانانه به این معناست که شما اصل را میچسبید، اما نسبت به حواشیاش نرمش نشان میدهید. اصل برای ما منافع کشور است. قهرمانی که در تکنیک به تعبیر رهبری نرمش به خرج میدهد، میخواهد زمین نخورد. اصل بر این است که پشتش به خاک نخورد، منتهی در عملیاتش نرمش دارد. پس نرمش ما برای حفظ آن منافعی است که برای ما حیاتی هستند. نرمش تکنیک ماست و به معنای این نیست که ما بخواهیم از این تجربهی عظیم که بعد از سی و چند سال ایران را برخوردار از بزرگترین دموکراسی در منطقه کرده چشم بپوشیم. نرمش به این معنا نیست که ما آن تجربههایی را که کشورمان را به مؤثرترین کشور در خاورمیانه و جهان اسلام تبدیل کرده و اعتبار عظیمی به آن در دنیا داده است فراموش کنیم.
شاید بازگویی سرنوشت عجیب فیلم «فرشتگان قصاب» خود به تنهایی تابلویی تمام عیاری از مدیریت فرهنگی عجیب برخی مسئولان فرهنگی کشور باشد؛ فیلمی ضد امریکایی که به نسبت فیلم اولی بودن کارگردانش و نیز بودجهی اندکش نسبت به تولیدات ظاهراً ارزشی اما تأسفآور مشابهی همچون «گامهای شیدائی»، «سی و سه روز» و «فرزند چهارم»، میتوانست یک اتفاق محسوب شود؛ اما دستگاه عریض و طویل مدیریت فرهنگی جمهوری اسلامی و بیشتر از همه خود نهاد تولید کنندهی فیلم –موسسهی آوینی- با بدسلیقگی تمام تلاش خود را صرف کردند تا این فیلم دیده نشود. گرچه ظاهراً قرار است فردا طلسم بایکوت این فیلم شکسته شود و «فرشتگان قصاب» بدون اکران در سینماها، همزمان با سالگرد یازدهم سپتامبر روی آنتن شبکهی یک سیما برود.
این روزها شاهد افزایش حملات اعضای اتاق ایران به طرح شبنم هستیم. حال این سوال مطرح می شود که شبنم چیست و چرا به نظر دوستان اتاق ایران، شبنم جزء برنامه های زائد برای تجارت خارجی محسوب می شود؟
یکی از اعضای تیم طراح شبنم (طرحی برای رصد جریان کالا در کشور) در یادداشتی که در سایت جهان منتشر شده، به تحلیل حملات صورت گرفته به طرح شبنم پرداخته است. متن یادداشت عبدالعظیم ملایی به شرح زیر است:
این روزها شاهد افزایش حملات اعضای اتاق ایران (اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران) به طرح شبنم (شبکه بازرسی و نظارت مردمی) هستیم. حملاتی که با سوء برداشت از برنامه صحیح وزیر صنعت معدن و تجارت مبنی بر حذف مقررات غیرضروری برای تجارت آغاز شده و هر روز بر شدت آن افزوده می شود. حال این سوال مطرح می شود که شبنم چیست و چرا به نظر دوستان اتاق ایران، شبنم جزء برنامه های زائد برای تجارت خارجی محسوب می شود؟
گزارش مرکز پژوهش های مجلس در مورد طرح شبنم، این طرح را چنین تعریف کرده است: «شبنم یعنی اختصاص شناسه یکتا به هر یک از کالاهای واراداتی و تولیدی و رهگیری آنها در شبکه توزیع تا وصول توسط مصرفکننده، به گونهای که اطلاعات کل کالاهای موجود در بازار اعم از مشخصات کالا، انتقال مالکیت و جابجایی آن در سامانه مرکزی قابل استعلام باشد و مردم با استعلام از سامانه به تخلف بنگاهها پیبرده و با ارائه گزارش و تأیید گزارش توسط نهاد بازرس، پاداش مالی دریافت نمایند».
با این تعریف، شبنم به جنگ عدم شفافیت در نظام توزیع و قاچاق کالا رفته است. حوزه ای که همواره از اوایل انقلاب ذهن مسئولان ارشد کشور را به خود درگیر کرده و تاکنون نیز پیشرفت ملموسی در حل این معضل مشاهده نشده است. این طرح در حال حاضر دارای مشکلاتی در سطح اجراست که ارتباطی به طراحی شبنم نداشته و نویسنده نیز منکر آنها نیست؛ تفصیل این مشکلات در گزارش مرکز پژوهش های مجلس به خوبی ارایه شده است و نیازی به بیان مجدد آنها نیست. امیدواریم که این مسائل اجرایی با تدبیر مسئولان دولت تدبیر و امید حل و فصل شود.
حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب پیش از ظهر پنجشنبه در دیدار رئیس و اعضای مجلس خبرگان، در سخنان مهمی، ضمن توصیه همه مسئولان و تصمیم گیران و تصمیم سازان در سطوح مختلف نظام اسلامی به نگاه کلان و جامع در قبال مسائل کشور، منطقه و جهان و موضع گیری همراه با بصیرت و بینش و به دور از انفعال، تأکید کردند: همه مسئولان باید در تصمیم گیریها و موضع گیریهای خود، حتماً سه مؤلفه، «آرمانها و اهداف»، «راهبردهای عمومی و کلی»، و «واقعیات» را مد نظر داشته باشند و با رویکرد عاقلانه و خردمندانه و امیدوار به آینده، در جهت تقویت ساخت درونی نظام و حل مشکلات و ایستادگی بر اصول حرکت کنند.
سه مؤلفه بزرگ همه تصیمگیریها و اقدامها |
آرمانها و اهداف نظام جمهورى |
راهبردهاى عمومى و کلّى |
واقعیّات |
راهبردهای عمومی و کلی نظام اسلامی |
تکیه بر اسلامیّت |
ملاحظه ظالم نبودن و مظلوم نشدن |
تکیه به آراء مردم |
کار، تلاش و ابتکار عمومى |
وحدت ملّى |
برخی از مصادیق پایبندی امام(ره) بر راهبردهای کلان |
در مورد مسئله رژیم صهیونیستى از هیچ کس تقیّه نکرد |
در قبال شرارتهاى قدرت مستکبر و مداخلهگر آمریکا هیچ تقیّهاى و ملاحظهاى نکرد |
حمله دانشجویان مسلمان به سفارت آمریکا را انقلاب دوّم دانست |
دیگران میگفتند جنگ جنگ تا پیروزى، امام فرمود جنگ تا رفع فتنه |
ادامه مطلب ...
پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR، با توجه به بیانات رهبر انقلاب در دیدار اعضای هیأت دولت یازدهم و همچنین از مرور ابلاغیههای سیاستهای کلی، دیدارهای رهبر انقلاب با مسئولان و تاکیدات ویژه ایشان در سالهای اخیر، ۸ اولویت را در حوزه اقتصاد استخراج نموده است که در ادامه مشاهده میکنید.
اجرایی کردن سیاستهای اصل ۴۴
اقتصاد مقاومتى شرائطى دارد، ارکانى دارد؛ یکى از بخشهایش همین تکیهى به
مردم است؛ همین سیاستهاى اصل ۴۴ با تأکید و اهتمام و دقت و وسواسِ هرچه
بیشتر باید دنبال شود؛ این جزو کارهاى اساسى شماست. در بعضى از موارد، من
از خود مسئولین کشور میشنوم که بخش خصوصى به خاطر کمتوانىاش جلو
نمىآید. خب، باید فکرى بکنید براى اینکه به بخش خصوصى توانبخشى بشود؛....
تقویت اقتصاد دانشبنیان
این بخش شرکتهاى دانشبنیان و فعالیتهاى اقتصادى دانشبنیان خیلى جادهى باز و امیدبخشى است.....
کنترل تورم
به نظر من عمدهى مشکلات، آن چیزى است که مربوط به معیشت قشرهاى متوسط و ضعیف جامعه است. این ناشى از چیست؟....
اجرای مراحل بعدی طرح تحول اقتصادی
بخشهاى دیگرِ طرح تحول اقتصادى که دربارهى نظامهاى پولى و بازرگانى و
گمرکى و امثال اینها بود، نباید مغفولٌعنه قرار بگیرد؛ آنها هم بایستى
حتماً دنبال شود.....
کاهش وابستگى به نفت
آمریکائیها اظهار خوشحالی کردند و گفتند که فلانی اعتراف کرد که تحریمها
اثر گذاشته. بله، تحریمها بیاثر نبود؛ میخواهند خوشحالی کنند، بکنند.
تحریمها بالاخره اثر گذاشت؛ این هم یک اشکال اساسی در خود ما است.....
تقویت تولید داخلی
در عرصهی اقتصاد، به تولید ملی باید توجه شود؛ همچنان که در شعار سال
گذشته بود. البته کارهائی هم انجام گرفت؛ منتها ترویج تولید ملی و حمایت از
کار و سرمایهی ایرانی، یک مسئلهی بلندمدت است؛ در یک سال به سرانجام
نمیرسد....
تقویت خودکفایی و استقلال اقتصادی
در اقتصاد، اصول امام تکیهى به اقتصاد ملى است؛ تکیهى به خودکفائى است…
همچنین هضم نشدن در اقتصاد جهانى؛ استقلال در اقتصاد ملى؛ اینها اصول امام
در زمینهى اقتصاد است؛....
مبارزه با مفاسد اقتصادی
منصب حکومتى، جایگاه قدرت و منابع مالى است؛ وسوسهها در اینجا انسان را
راحت نمیگذارد. حالا شما به خودتان نگاه نکنید که متدّینید و سطح بالا
هستید و مقاومت میکنید در مقابل این وسوسهها؛ در درجات پائین ممکن است در
مقابل این وسوسهها نتوانند مقاومت بکنند. شما باید مراقب باشید،....
#اشاره: چرا تامین مالی دانشگاهها اهمیت دارد؟ در دنیا برای تامین مالی دانشگاهها از چه مدلهایی استفاده میشود؟ روشهای تامین مالی در کشور ما چگونه است؟ چالشهای نظام تامین مالی دانشگاهها در کشور و راهکار برون رفت از این چالشها چیست؟
مهدی کرامتی کارشناس مسائل علم و فناوری به عنوان نماینده جامعه نخبگان در دیدار یکشنبه دانشجویان با رهبر معظم انقلاب مطالبی را در رابطه با نظام تامین مالی دانشگاهها بیان کرد.
در مورد اهمیت تأمین مالی میتوان به چند نکته اشاره کرد.
نکته اول این است که تأمین مالی دانشگاهها میتواند جهت دهی آن را به همراه داشته باشد. یعنی...
نکته دوم اینکه باعث مسئولیتپذیری و پاسخگویی دانشگاهها میشود. با شیوه فعلی تأمین مالی...
نکته سوم این است که بحث تأمین مالی میتواند یک راه ارتباطی دانشگاه با اقشار جامعه باشد.
کته چهارم این است که تأمین مالی از این جهت که هزینه را برای دولت و مردم و جامعه تحمیل میکند طبیعتاً مسئله مهمی است.
نکته پنجم این است که میزان تنوع منابع مالی دانشگاهها رابطه عکس با میزان آسیبپذیری آن از شرایط اقتصادی دارد. دانشگاهی که فقط از منابع مالی دولتی تغذیه میکند...
نکته ششم این است که در حوزه عدالت آموزشی و دسترسی به آموزش عالی مسئله اصلی و اول تأمین مالی است .
نکته آخر این است که ما تأمین مالی و استقلال مالی دانشگاه را از ارکان استقلال دانشگاه میدانیم. بر خلاف آنچه که در کشور باب شده است... ادامه مطلب ...
در دیدار اخیر رییس جمهور و هیأت دولت یازدهم با رهبر انقلاب اسلامی، ایشان به تبیین برخی اولویتهای کاری دولت پرداختند.
بر این اساس پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR، مهمترین اولویتهای کاری دولت از نظر حضرت آیتالله خامنهای را در پنج حوزه اقتصادی، فرهنگی، آموزش و علم و فناوری، اجتماعی و سیاست خارجی منتشر میکند. گزینش این اولویتها مبتنی بر مرور ابلاغیههای سیاستهای کلی، دیدارهای رهبر انقلاب با مسئولان و تاکیدات ویژه ایشان در سالهای اخیر صورت گرفته است که در جدول زیر قابل مشاهده است: