شاید بازگویی سرنوشت عجیب فیلم «فرشتگان قصاب» خود به تنهایی تابلویی تمام
عیاری از مدیریت فرهنگی عجیب برخی مسئولان فرهنگی کشور باشد؛ فیلمی ضد
امریکایی که به نسبت فیلم اولی بودن کارگردانش و نیز بودجهی اندکش نسبت
به تولیدات ظاهراً ارزشی اما تأسفآور مشابهی همچون «گامهای شیدائی»، «سی و
سه روز» و «فرزند چهارم»، میتوانست یک اتفاق محسوب شود؛ اما دستگاه عریض و
طویل مدیریت فرهنگی جمهوری اسلامی و بیشتر از همه خود نهاد تولید کنندهی
فیلم –موسسهی آوینی- با بدسلیقگی تمام تلاش خود را صرف کردند تا این فیلم
دیده نشود. گرچه ظاهراً قرار است فردا طلسم بایکوت این فیلم شکسته شود و
«فرشتگان قصاب» بدون اکران در سینماها، همزمان با سالگرد یازدهم سپتامبر
روی آنتن شبکهی یک سیما برود.

به گزارش
رجانیوز،
«فرشتگان قصاب» از همان روزهای نخست تولید فیلمی خبرساز بود. چنانچه از
همان آغازین روزهای تولید، نام «فرشتگان قصاب» با چهرهی مشهور و خبرسازی
چون «دکتر حسن عباسی» به عنوان مشاور فیلمنامهی این فیلم گره خورد و
موجبات کنجکاوی بسیاری را نسبت به حاصل این همکاری فراهم آورد. اما مدتی
نگذشت که تمام خبرسازیهای پیرامونی «فرشتگان قصاب» محدود شد به حضور یک
بازیگر لبنانی شناخته شده در این فیلم و همزمانیاش با انتشار گستردهی یک
ویدئوی غیراخلاقی از این بازیگر. جنجالی که با اصرار تهیهکنندگان فیلم بر
استفاده از این بازیگر مسئلهساز، ادامه پیدا کرد و مدتی به سوژهی مورد
علاقهی برخی رسانهها تبدیل شد.
اما این جنجال به همین جا ختم نشد و
حواشی حضور این بازیگر لبنانی، دامنگیر «فرشتگان قصاب» شد و آن را در لیست
سیاه مدیران سازمان سینمایی قرار داد؛ تا جایی که سیاستگذاران جشنوارهی
سی و یکم در یک تصمیم عجیب، «فرشتگان قصاب» را که بارها و بارها از برخی
فیلمهای ضعیف به اصطلاح ارزشی حاضر در بخش مسابقهی سینمای ایران همچون
«گامهای شیدائی»، «بشارت به یک شهروند هزارهی سوم» و «آفتاب، مهتاب،
زمین» آبرومندتر بود، از تمام بخشهای اصلی جشنوارهی سی و یکم فجر کنار
گذاشتند؛ هر چند که ارسال یک نسخهی ضعیف و بیکیفیت برای هیئت انتخاب
جشنواره از سوی موسسهی آوینی هم در این بدسلیقگی بیتأثیر نبود.
به هر حال، «فرشتگان قصاب» در چنین
وضعیتی با تلاش تهیهکنندهاش –محمد قهرمانی- تنها موفق به حضور در بخش
خارج از مسابقهی جشنواره شد و حتی از حضور در بخش فیلمهای اول هم جا
ماند. اما با این وجود، اکران این فیلم در برج میلاد در خلوتترین سانس در
ساعت 23، واکنشهای مثبت زیادی را برانگیخت و با استقبال منتقدان و
رسانههای جبههی فرهنگی انقلاب اسلامی همراه شد. تا جایی که «سعید
مستغاثی» منتقد و کارشناس سینما در مورد این فیلم گفت: واقعاً جا داشت که
این فیلم در بخش بینالملل جشنوارهی فجر باشد و نبود آن در این بخش جای
تاسف دارد. چنین فیلمهایی در هیچ جشنوارهای اجازهی اکران نخواهد داشت.
«فرشتگان قصاب» با نگاه استراتژیک به مسائل جهان و متفاوتتر از نگاه غالبی
که در جهان به افغانستان دارند، ساخته شده و دارای یک قصهی جذاب و به
لحاظ سینمایی استاندارد است.